Aktiva ÄmnenAktiva Ämnen  Visa Lista på alla ForummedlemmarMedlemslista AlmanackaAlmanacka  Sök i ForumetSök  HjälpHjälp
  Registrera dig härRegistrera dig här  Logga inLogga in
Sadlar
 Westernridning Diskussionsforum : Sadlar
Rubrik Ämne: Hur vet man att den passar??? Skicka SvarsinläggStarta Nytt Ämne
Författare
Meddelande << Föregående Ämne | Nästa Ämne >>
Makkara
Groupie
Groupie
Avatar

Registrerade sig: 20 November 2006
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 48
Skickat: 11 September 2007 kl 20:45 | IP Loggad Citera Makkara

 

 Jo en sak till storlekens betydelse.....hästfiltarna är nog en aning större än vanliga filtar har jag för mig.Dom andvändes även till att täcka hästen,det var öljetter framtill så det gick att knyta i hop framför bogen,rätt finurligt uttänkt.Undrar om det går att få tag i en sådan filt i hyfsat skick.

                   Körven



__________________
Man skall alltid tala sanning, även om man blir tvungen att ljuga.
Tillbaka till Toppen Se Makkara's Profil Sök efter andra inlägg av Makkara
 
Oldtimer
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 01 December 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 678
Skickat: 12 September 2007 kl 16:18 | IP Loggad Citera Oldtimer

Jo, dom var större än en vanlig logementsfilt

Slå en signal till Bernt Gustavsson på Floby Överskott, han lanske har.



__________________
"En man som vill hyra en gris kan vara omöjlig att hejda"
Tillbaka till Toppen Se Oldtimer's Profil Sök efter andra inlägg av Oldtimer
 
Makkara
Groupie
Groupie
Avatar

Registrerade sig: 20 November 2006
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 48
Skickat: 13 September 2007 kl 11:30 | IP Loggad Citera Makkara

 

 Ja visst ja han har ju mycket grejer ligande.............Jag såg honom inte på Oxhälja i Filipstad (Sveriges största marknad)

Min första sadel köpte jag av hans pappa på Oxhälja,jag tror det var 3.50 Kr för en manskapssadel.Stigbyglar hade jag innan men stigläderna var för dyra så jag andvände mig av remmar till en ryggsäck.När jag tänker efter så undrar jag hur passformen på den sadeln var.Hästen var av Arabmodell och någon stans mellan 145 -150 i manke,han liknade en liten lastbil med stort flak när han var sadlad med armesadeln.

                                    Körven



__________________
Man skall alltid tala sanning, även om man blir tvungen att ljuga.
Tillbaka till Toppen Se Makkara's Profil Sök efter andra inlägg av Makkara
 
Oldtimer
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 01 December 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 678
Skickat: 13 September 2007 kl 20:09 | IP Loggad Citera Oldtimer

Ju mindre man vet, dess enklare är det ju att hitta en sadel till hästen!

3,50 var ju ett skapligt pris på en manskapssadel, vad säger du om att sälja den till mej med 100% vinst ??



__________________
"En man som vill hyra en gris kan vara omöjlig att hejda"
Tillbaka till Toppen Se Oldtimer's Profil Sök efter andra inlägg av Oldtimer
 
Makkara
Groupie
Groupie
Avatar

Registrerade sig: 20 November 2006
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 48
Skickat: 15 September 2007 kl 09:38 | IP Loggad Citera Makkara

 

 Jo då jag har sadeln kvar efter alla år.......Priset har nog stigit mer än 100% efter alla år,det är närmare 45 år sedan.Sadeln är inte så mycket att rida i det är mer en nostalgigrej som jag hittar då och då och drömer mig tillbaka till en barndom.............Det är nog inte många som sl*git sig i backen och skadat sig så mycket som jag gjort under årens lopp,men så är jag halvt idvaliserad också.........Men är du intreserad och vill byta så kan jag tänka mig att byta bort en manskapssadel,har nog fyra fem st..Köpte en av von Rosen som dom sa att Göring hade haft,den är lite anorlunda då det inte är gul filt under utan smärting,och en liten svastika stämpel på bakvalvet.Den är i mycket gott skick.

                  Körven



__________________
Man skall alltid tala sanning, även om man blir tvungen att ljuga.
Tillbaka till Toppen Se Makkara's Profil Sök efter andra inlägg av Makkara
 
Oldtimer
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 01 December 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 678
Skickat: 15 September 2007 kl 20:46 | IP Loggad Citera Oldtimer

Skojade bara om priset. Jag har 4 st hängande ( renoverade o till salu) så jag är ingen seriös spekulant.

Jag trillade av en häst för femton är sen o då slog jag i ryggen ( blev hängande upp o ner på vänster sida om hästen fast i höger stigbygel ) och så det gick av en muskel i höger lår. Dagen efter var en orgie i smärtor, mörbultad i ryggen o nacken o ett högerben som inte kunde gå i trappor,men en odödlig  går ju till jobbet i alla fall! Gick baklänges uppför trappor mer än en en vecka!  

Slutsats efter olyckan: Lovade mej själv den dan att aldrig mer trilla av under några som helst omständigheter o har hållit löftet ! Det är ju som motorcyklisterna säger: Det är inte hastigheten som dödar, det är dom plötsliga tvärstoppen!

En sadel med hakkors får du fina slantar för på Ebay! Amerikaner!!!



__________________
"En man som vill hyra en gris kan vara omöjlig att hejda"
Tillbaka till Toppen Se Oldtimer's Profil Sök efter andra inlägg av Oldtimer
 
pluring
Newbie
Newbie
Avatar

Registrerade sig: 17 Mars 2009
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 18
Skickat: 18 Mars 2009 kl 21:46 | IP Loggad Citera pluring

Om man kan rida hästen över fjället med en 90kg packning o en oldtimer på ryggen, utan att det blir tryck skador , då har man hittat en sadel som passar

__________________
next day is onely a day a way.
Tillbaka till Toppen Se pluring's Profil Sök efter andra inlägg av pluring
 
Oldtimer
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 01 December 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 678
Skickat: 19 Mars 2009 kl 12:39 | IP Loggad Citera Oldtimer

pluring skrev:
Om man kan rida hästen över fjället med en 90kg packning o en oldtimer på ryggen, utan att det blir tryck skador , då har man hittat en sadel som passar

hahahaha ! 90 kilos packning är väl kanske att överdriva en del,pluring, och oldtimer är ju slank som en räv i mars, som du kanske sett!  Ja, kanske inte fullt så tunn!

För att undvika tryckskador på en långtur med full packning så är det viktigt att dels sadeln passar så bra som möjligt, dels att man använder en filtpad som är värd namnet o att man har en rejäl yllefilt ( som är ren) under paden. Det är en helt annan verklighet än att rida en timme på en ridplan. Skulle inte riskera hästen med en neoprenpad eller liknande konstmaterial om jag drog iväg på långtur.



Redigerad av Oldtimer den 19 Mars 2009 kl 12:41


__________________
"En man som vill hyra en gris kan vara omöjlig att hejda"
Tillbaka till Toppen Se Oldtimer's Profil Sök efter andra inlägg av Oldtimer
 
Eva
Moderator Group
Moderator Group
Avatar

Registrerade sig: 26 November 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 1537
Skickat: 19 Mars 2009 kl 21:44 | IP Loggad Citera Eva

Om vi nu ändå trillat in på paddning så har jag vanligen ullpaddar men det har blivit gamla militärfiltar av och till under resans gång.

För någon sommar sedan så använde jag renskinn. Det funkade över förväntan på fyradagarstur. Sadel, dagens matpackning, vatten, mig, extra skor, söm och verktyg. Första förband och dasspapper.

Jag var noga att borsta det varje kväll och det funkade även om det inte hann torka upp ordentligt under natten. väldigt lätt att borsta rent med rotviskan.

 

Tillbaka till Toppen Se Eva's Profil Sök efter andra inlägg av Eva
 
pluring
Newbie
Newbie
Avatar

Registrerade sig: 17 Mars 2009
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 18
Skickat: 19 Mars 2009 kl 22:22 | IP Loggad Citera pluring

Oldtimer skrev:

pluring skrev:
Om man kan rida hästen över fjället med en 90kg packning o en oldtimer på ryggen, utan att det blir tryck skador , då har man hittat en sadel som passar

hahahaha ! 90 kilos packning är väl kanske att överdriva en del,pluring, och oldtimer är ju slank som en räv i mars, som du kanske sett!  Ja, kanske inte fullt så tunn!

För att undvika tryckskador på en långtur med full packning så är det viktigt att dels sadeln passar så bra som möjligt, dels att man använder en filtpad som är värd namnet o att man har en rejäl yllefilt ( som är ren) under paden. Det är en helt annan verklighet än att rida en timme på en ridplan. Skulle inte riskera hästen med en neoprenpad eller liknande konstmaterial om jag drog iväg på långtur.

hah har jag sett dig? Hur va de nu 10 kg sadel 30 kg pacning o en hela wiskey o en tunn oldtimer

__________________
next day is onely a day a way.
Tillbaka till Toppen Se pluring's Profil Sök efter andra inlägg av pluring
 

<< Föregående Sida av 3 Nästa >>
  Skicka SvarsinläggStarta Nytt Ämne
Utskriftsvänlig version Utskriftsvänlig version

Forumhopp
Du kan inte skicka nya ämnen i detta forum
Du kan inte svara på ämnen i detta forum
Du kan inte radera dina inlägg i detta forum
Du kan inte redigera dina inlägg i detta forum
Du kan inte skapa omröstningar i detta forum
Du kan rösta i omröstningar i detta forum

Powered by Web Wiz Forums version 7.9
Copyright ©2001-2004 Web Wiz Guide

Denna sida genererades på 0,3125 sekunder.